Foto: Gunnar Fahlström
Translate    Teletal    Om webbplatsen    Index A-Ö      A A A
Sitemap RSS
Du är här: Startsida StartLättlästÄldreomsorgÄldreomsorg
Kontakta oss

Besöksadress:
Torget, Östra Kyrkogatan 10.
Postadress:
Box 52
387 21 Borgholm
Tel: 0485-880 00
Fax: 0485-129 35
E-post kommun@borgholm.se

Mer information
Dela

Äldreomsorg

Det finns en avdelning i kommunen
som kallas för Äldreomsorgen.
Äldreomsorgen ger stöd och service
till människor som är gamla och bor hemma.
eller inom särskilt boende.


Särskilt boende
Om det är svårt för dig att klara dig hemma
kan du kanske flytta till ett särskilt boende.
På särskilda boenden finns det personal
både på dagen och på natten.
Det finns matsal och trygghetslarm.
Särskilda boenden är byggda så att
människor med funktionshinder kan bo där.

Det finns olika slags särskilda boenden.
Du betalar alltid hyra för bostaden.
Du betalar också en avgift för stödet från personalen
och du betalar för maten.
Om du vill veta mer om särskilt boende
ska du ringa till kommunen.
Telefonnumret till kommunens växel är 0485-880 00.

Hemtjänst
Människor med funktionshinder
och gamla människor
ska kunna bo kvar hemma
även om de har svårt att klara en del saker.
De kan ha hemtjänst.

Att ha hemtjänst betyder
att personal kommer hem till dig
och hjälper dig till att tvätta dig och klä på dig,
att städa och att tvätta till exempel.

Personalen gör bara sådant som du inte klarar själv.
Den som har hemhjälp måste betala för det.
Om du vill veta mer om hemtjänsten
ska du ringa till kommunen.
Telefonnumret till kommunens växel är 0485-880 00.


Trygghetslarm
Ett trygghetslarm är ett halsband
eller ett armband
med en knapp du kan trycka på
om du till exempel har fallit hemma
eller skadat dig på något vis.
När du trycker på knappen
skickar larmet en signal
och personal från vården kommer till dig.
Om du vill veta mer om trygghetslarm
ska du ringa till kommunen.
Telefonnumret till kommunens växel är 0485-880 00.

Du kan få mat hemma
Om du inte kan laga mat kan personal
komma hem till dig med mat.
Det kallas för matdistribution.

Om du vill veta mer om matdistribution
ska du ringa till kommunen.
Telefonnumret till kommunens växel är 0485-880 00.

Pengar för att bygga om hemma
Du som har något funktionshinder
behöver kanske bygga om din bostad.
Du måste kanske ta bort trösklar,
sätta upp räcken vid trappan eller ändra i köket.
Du kan söka pengar för att göra det.
Det kallas för bostadsanpassningsbidrag.

Ring till kommunens växel och fråga
hur det går till.
Telefonnumret till kommunens växel är 0485-880 00.

 

 

Texten uppdaterades 02 Augusti 2011
comment-deco Kommentera texten
               
Kontaktinformation







               
       

Besöksadress:
Torget, Östra Kyrkogatan 10.
Postadress:
Box 52
387 21 Borgholm
Tel: 0485-880 00
Fax: 0485-129 35
E-post kommun@borgholm.se

Organisationsnummer:
212000-0795

© Borgholms kommun

Allt material på webbplatsen är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.

En Hemsida av Internetavdelningen