Besöksadress:
Torget, Östra Kyrkogatan 10.
Postadress:
Box 52
387 21 Borgholm
Tel: 0485-880 00
Fax: 0485-129 35
E-post kommun@borgholm.se
Barnomsorg
Borgholms kommun har ansvar för
att det finns barnomsorg
i hela kommunen.
Alla barn i kommunen kan få barnomsorg
i det distrikt där de bor.
Barnomsorg får man när föräldrarna
arbetar eller studerar.
Barnomsorgen kan man få i förskola
eller i familjedaghem.
Det finns skolor och barnomsorg
på olika platser i kommunen, från Böda i norr
till Runsten och Rälla i söder.
Det finns flera förskolor för barn från 1 år
och förskoleklass för 6-åringar.
Det finns också familjedaghem och fritidshem.
Det här är barnomsorg
Förskola är en sorts barnomsorg.
Förskolan är till för barn som är mellan 1 och 6 år.
Förskolan kallas också daghem eller "dagis".
Familjedaghem är också till
för barn som är mellan 1 och 12 år.
Familjedaghem betyder att barnen
får vara hemma hos någon vuxen
som arbetar som dagbarnvårdare
i sitt eget hem.
Fritidshem är en annan sorts barnomsorg.
Fritidshemmen är till för barn som går i skolan.
På fritidshemmet får barnen vara före och efter skolan.
Så här får man plats på förskolan
Om du vill att ditt barn
ska få vara på förskolan
ska du anmäla det till utbildningsförvaltningen.
Prata med personalen där
i god tid innan den tid du vill att barnet ska få plats.
Du kan skriva till utbildningsförvaltningen
på den här adressen:
Borgholms kommun
Utbildningsförvaltningen
Box 500
387 01 Borgholm
Telefonnumret till förvaltningen är 881 14.
utbildningsnamnden@borgholm.se
Personalen skriver sedan till dig
och talar om när ditt barn får en plats.
I brevet frågar personalen om du vill ha platsen.
Det är viktigt att du svarar på brevet.
Så mycket kostar barnomsorgen
Olika slags barnomsorg kostar olika mycket.
Det kostar mer om barnet har omsorg
hela dagar än bara några timmar varje dag.
Den som tjänar mycket pengar betalar mer
för en barnomsorgs-plats än den som tjänar mindre.
Om du har flera barn i barnomsorgen samtidigt
betalar du mer för det första barnet
och mindre för de andra.
Du kan också ringa till utbildningsförvaltningen
på telefonnummer 881 14
och be personalen förklara
vad olika slags barnomsorg kostar.
