Besöksadress:
Torget, Östra Kyrkogatan 10.
Postadress:
Box 52
387 21 Borgholm
Tel: 0485-880 00
Fax: 0485-129 35
E-post kommun@borgholm.se
Borgholm Energi
Från år 2003 sköter Borgholm Energi den
tekniska servicen Borgholms kommun.
Med teknisk serivce menas att sköta gator och vägar,
hamnar, parker och hus som kommunen äger.
Borgholm Energi har också ansvar för vatten,
avlopp och renhållning.
Borgholm Energi städar i husen
där kommunens personal arbetar.
Borgholm Energi lagar också mat till
barnen i skolan och de gamla som
bor på kommunens olika servicehem.
Viktigt om vatten och avlopp
Kommunens bolag Borgholm Energi AB
ser till att det finns rent vatten.
De ser också till att det finns
ledningar för avlopp i kommunen.
Vattenverk renar vattnet
så att du kan dricka det.
Avloppsreningsverket tar
hand om avloppsvattnet
utan att förstöra miljön.
Eget vatten
Om du bor på landet
utan kommunalt vatten
och har egen vattenbrunn
ska du kontrollera ditt vatten ofta
så att det inte innehåller gifter.
Du lämnar in ett prov på ditt vatten
till kommunen.
De testar vattnet åt dig.
Töm slambrunnen
Har du eget avlopp ska du
tömma slambrunnen ibland.
En del brunnar är slutna tankar.
Brunnarna töms enligt ett schema.
Ring Samfrakt på telefonnummernummer 134 66
och beställ tömning.
De kommer sedan och tömmer och
lämnar ett meddelande när det är klart.
Vad gör vi med dina sopor?
Borgholm Energi AB tar också hand om
soporna i kommunen.
Soptunnorna töms varannan vecka.
Kommunen har bestämt
att vi ska försöka återvinna
så mycket som möjligt av allas sopor.
Istället för att slänga allt i soppåsen
kan man sortera sina sopor.
Tidningar, plastförpackningar, glas,
konservburkar och farligt avfall
är sådant som ska sorteras.
Papper, plast, metall och glas lämnas
på särskilda platser som kallas
återvinnings-stationer.
Återvinnings-stationer finns på flera
ställen i kommunen.
Farligt avfall är till exempel
batterier och målarfärg.
Detta lämnas på
återvinnings-centralen i Kalleguta.
