Besöksadress:
Torget, Östra Kyrkogatan 10.
Postadress:
Box 52
387 21 Borgholm
Tel: 0485-880 00
Fax: 0485-129 35
E-post kommun@borgholm.se
Färdtjänst i Borgholms kommun
Färdtjänst är till för personer som inte kan
köra egen bil eller åka med buss och tåg
på grund av ett handikapp.
För längre resor ska du söka riksfärdtjänst 3 veckor före avresedagen.
Beviljas 2 ggr/år, vid speciella händelser som jul, påsk, bröllop,
dop, semester och begravningar.
Färdtjänst söker du hos en biståndshandläggare.
Ring Anne-Marie Caris på telefon 88684 eller
ring Yvonne Sunesson på telefon 88687
Du får sedan ett besök av en person som ska
bedöma om du behöver färdtjänst.
En läkare ska också skriva ut ett läkarintyg.
Ett läkarintyg måste du ha som beskriver ditt handikapp.
Färdtjänsten ger rätt till 10 resor fram och tillbaka varje månad.
Du får åka vanlig taxi eller handikappbuss om du är rullstolsburen.
Om du inte klarar av att åka ensam i taxin
kan du söka ledsagare.
Om du inte klarar att uträtta dina ärenden själv,
kan du söka medresenär.
Vad kostar färdtjänsten?
Du betalar 20 procent, av vad resan kostar.
Bor du i gruppbostad och åker gruppfärdtjänst
kostar enkel resa 30 kr och fram och tillbaka, 60 kr.
Färdtjänstkortet måste man ha med sig på resan.
Färdtjänst beställer du på telefon 458 80.
När du behöver åka till sjukhus, tandläkare eller
till exempel till sjukgymnast ska du ringa till
beställningscentralen telefon 0491/780000.
