Besöksadress:
Torget, Östra Kyrkogatan 10.
Postadress:
Box 52
387 21 Borgholm
Tel: 0485-880 00
Fax: 0485-129 35
E-post kommun@borgholm.se
God man
Vad är en god man?
Kan en god man vara en kvinna?
Vem behöver en god man?
Hur får man en god man?
En god man kan vara man eller kvinna.
Om du är fysiskt eller psykiskt handikappad har
du rätt att få hjälp av en god man.
Det finns en lag som bestämmer det.
Det finns tre olika områden du kan få hjälp med.
Hjälp med att bevaka din rätt.
Det betyder att få hjälp med den service som kommunen kan ge.
Söka färdtjänst, ledsagare, kontaktperson eller t.ex. söka plats i
särskilt boende.
Du kanske behöver söka bostadsbidrag eller en person som
talar för dig vid arvsskifte eller liknande.
Hjälp med att förvalta din egendom.
Det betyder att du kan få hjälp med att
använda dina pengar , din pension rätt.
Pengarna ska räcka till mat, hyra och kläder
fickpengar och mycket annat.
Om du äger ett hus eller har pengar på banken
kan du få hjälp och råd om skötsel av det.
Sörja för din person
Det betyder att den gode mannen ska
känna till hur du har det i ditt boende.
Hur du mår och att du trivs på jobbet.
Att du gör roliga saker på din fritid.
Att du har ett bra liv och blir respekterad av andra.
Den gode mannen måste redovisa, berätta för
en överförmyndare vad dina pengar har använts till.
En gång om året ska gode mannen göra en ekonomisk
redovisning och lämna till överförmyndaren.
För att dina pengar ska användas på bästa sätt
behöver gode mannen ta reda på vad just du önskar och vill.
Överförmyndare
Det är en person som bestämmer över en god man.
I Borgholms kommun heter överförmyndaren
Christer Johnsson. Honom kan du ringa på telefon 88179
