Foto: Gunnar Fahlström
Translate    Teletal    Om webbplatsen    Index A-Ö      A A A
Sitemap RSS
Du är här: Startsida StartLättlästNämnder och förvaltningarNämnder och förvaltningar
Kontakta oss

Besöksadress:
Torget, Östra Kyrkogatan 10.
Postadress:
Box 52
387 21 Borgholm
Tel: 0485-880 00
Fax: 0485-129 35
E-post kommun@borgholm.se

Mer information
Dela

Nämnder och förvaltningar

Kommunens arbete är indelat i en styrelse
och fyra nämnder:
kommunstyrelsen,
kultur- och fritidsnämnden,
miljö- och byggnadsnämnden,
socialnämnden och
utbildningsnämnden.
Politikerna i kommunfullmäktige beslutar
vilka som ska sitta i de olika styrelserna och nämnderna
Varje nämnd har en förvaltning
som sköter det praktiska arbetet

Kommunstyrelsen
11 politiker är med i kommunstyrelsen.
Politikerna i kommunstyrelsen
leder arbetet i kommunen.
De tar reda på vad olika saker kostar att göra
och vad olika beslut betyder
för människorna som bor i Borgholms kommun.
De ger förslag till kommunfullmäktige
och kommunfullmäktige röstar ja eller nej.

Förvaltningen som hjälper kommunstyrelsen
kallas kommunledningskontoret.
Vi som arbetar på kommunledningskontoret
ska se till att kommunen arbetar som den ska.
Alla som arbetar åt kommunen ska veta
vad de ska göra och vilka regler som gäller.
Vi ska också se till att kommunen
använder sina pengar på rätt sätt.

Vi arbetar också med att fundera på
vad kommunen ska göra i framtiden.
Vi ska berätta för alla om kommunens arbete
och samarbete med andra länder.
Vi ska veta vad vi ska göra
om det händer en stor olycka
och se till att miljön i staden är bra.
Vi utreder också alla frågor
som kommunstyrelsen och
kommunfullmäktige sedan ska bestämma om.

Under kommunstyrelsen finns även en
arbetsmarknadsavdelning.
Personalen där arbetar för att alla människor
ska kunna vara med i samhället,
utbilda sig och skaffa jobb.

Nämnder
I kommunen finns fyra nämnder
En nämnd är en grupp politiker
som kommunfullmäktige har valt
för att sköta ett visst område.

Socialnämnden som har ansvar för
äldre och personer med funktions-nedsättning
Miljö- och byggnadsnämnden
har ansvar för var husen får byggas.
Kultur- och fritidsnämnden har
ansvar för biblioteken och fritidsgårdar.
Utbildningsnämnden har ansvar för
daghem och skolor.

Varje nämnd har en förvaltning
som arbetar med olika saker.
Nämnden bestämmer hur förvaltningen arbetar.

Personalen som arbetar på en förvaltning
är inte politiker.

 

 

Texten uppdaterades 02 Augusti 2011
comment-deco Kommentera texten
               
Kontaktinformation







               
       

Besöksadress:
Torget, Östra Kyrkogatan 10.
Postadress:
Box 52
387 21 Borgholm
Tel: 0485-880 00
Fax: 0485-129 35
E-post kommun@borgholm.se

Organisationsnummer:
212000-0795

© Borgholms kommun

Allt material på webbplatsen är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.

En Hemsida av Internetavdelningen