Besöksadress:
Torget, Östra Kyrkogatan 10.
Postadress:
Box 52
387 21 Borgholm
Tel: 0485-880 00
Fax: 0485-129 35
E-post kommun@borgholm.se
Tandvård vid sjukdom och funktionshinder
År 1999 kom det en ny tandvårdslag.
Lagen säger att en del personer kan få
Gratis undersökning av tänderna och munnen.
Lagen säger att en del personer får billigare tandvård.
Tandvården kallas uppsökande verksamhet
med munhälsobedömning.
Vad betyder munhälsobedömning.
Patienten kan få en gratis undersökning
av tänderna en gång om året.
Någon från tandvården kommer hem
till patienten.
Den som undersöker tänderna och munnen
ska vara en tandläkare eller en tandhygienist.
Den som undersöker patienten bestämmer
vilken tandvård som patienten behöver.
Vad betyder nödvändig tandvård.
Den som har rätt att få munhälsobedömning
får också nödvändig tandvård.
Nödvändig tandvård kostar lika mycket
som att gå till doktorn eller till vårdcentralen.
En del mycket sjuka patienter måste få hjälp
att hålla munnen frisk.
De måste också få hjälp så att de inte
har ont i munnen och tänderna.
