Besöksadress:
Torget, Östra Kyrkogatan 10.
Postadress:
Box 52
387 21 Borgholm
Tel: 0485-880 00
Fax: 0485-129 35
E-post kommun@borgholm.se
Vem bestämmer i kommunen?
Du väljer vem som ska bestämma i kommunen.
Vart fjärde år är det allmänna val i Sverige.
Då väljer svenska folket vilka
som ska styra i kommuner,
landsting, riksdag och regering.
Det är alltså folkvalda politiker
som bestämmer i kommunen.
Politikerna beslutar vad som ska
göras i kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige
Alla beslut om hur kommunen ska
skötas bestäms på regelbundna möten.
Dessa möten heter kommunfullmäktige.
I kommunfullmäktige sitter politiker från
det parti eller de partier
som flest människor i kommunen röstade på.
Politikerna i kommunfullmäktige väljer sedan
vilka som ska vara med i kommunstyrelsen
och de andra nämnderna.
Varje månad träffas kommunfullmäktige.
Dessa möten är öppna för allmänheten.
49 politiker är med i kommunfullmäktige.
Politikerna kommer från 8 olika partier.
Efter valet räknas alla röster.
Platserna i kommunfullmäktige delas
ut efter vilka som fick flest röster.
För åren 2007, 2008, 2009 och 2010
blev det så här i Borgholm:
Centerpartiet har 18 platser
socialdemokraterna har 11 platser,
moderaterna har 9 platser,
kristdemokraterna har 3 platser,
vänsterpartiet har 2 platser,
ölandspartiet har 2 platser,
miljöpartiet har 2 platser
folkpartiet har 1 plats och
sverigedemokraterna har 1 plats.
Politikerna som är med i kommunfullmäktige
bestämmer om alla viktiga frågor i kommunen.
En viktig fråga är till exempel
hur kommunens pengar ska användas.
Hur mycket pengar som skola,
barnomsorg, äldrevård, gator,
kultur med mera får kosta.
De bestämmer till exempel om kommunen
ska bygga nya skolor eller parkeringsplatser
och om vilken vård gamla människor får.
Politikerna i kommunfullmäktige träffas varje månad.
Du kan läsa i tidningen när politikerna ska träffas.
Du kan gå dit och lyssna på vad de pratar om.
Du kan vara med och bestämma
Alla som bor i Borgholms kommun
ska kunna vara med och bestämma.
Det är en viktig del av demokratin.
Lämna förslag till politikerna
Du kan ta kontakt med politikerna
om du vill säga vad du tycker, fråga vad de gör
eller veta mer om vad de har bestämt.
Det finns flera olika sätt att ta kontakt på.
Du kan skicka e-post, ringa eller skriva till
Borgholms kommuns politiker och berätta vad du tycker.
E-postadresser och andra kontakter hittar
du under Politik och beslut på startmenyn.
Texten där är inte lättläst.
Du kan även skicka en fråga
direkt till kommunstyrelsen
på e-postadressen kommun@borgholm.se
Medborgarförslag
Du kan lämna ett förslag till politikerna
som är med i kommunfullmäktige.
Det kallas för medborgarförslag.
Skriv vad du tycker att politikerna ska göra.
Brevet ska du skicka till den här adressen:
Medborgarförslag
Borgholms kommun
Box 52
387 21 Borgholm
Om du klickar där det står Medborgarförslag
kan du läsa mer om hur du gör.
Den texten är inte skriven på lättläst svenska
Öppna sammanträden
Flera av nämnderna har öppna sammanträden
och du kan vara med när de tar upp en fråga
som berör dig.
Även kommunfullmäktige har öppna sammanträden
som innehåller "Allmänhetens frågestund",
där du kan ställa frågor till politikerna.
Nämnder och förvaltningar
Kommunens arbete är indelat i en styrelse
och fyra nämnder:
kommunstyrelsen,
kultur- och fritidsnämnden,
miljö- och byggnadsnämnden,
socialnämnden och
utbildningsnämnden.
Politikerna i kommunfullmäktige beslutar
vilka som ska sitta i de olika styrelserna och nämnderna
Varje nämnd har en förvaltning
som sköter det praktiska arbetet
Kommunstyrelsen
11 politiker är med i kommunstyrelsen.
Politikerna i kommunstyrelsen
leder arbetet i kommunen.
De tar reda på vad olika saker kostar att göra
och vad olika beslut betyder
för människorna som bor i Borgholms kommun.
De ger förslag till kommunfullmäktige
och kommunfullmäktige röstar ja eller nej.
Kommunledningskontoret
Vi som arbetar på kommunledningskontoret
ska se till att kommunen arbetar som den ska.
Alla som arbetar åt kommunen ska veta
vad de ska göra och vilka regler som gäller.
Vi ska också se till att kommunen
använder sina pengar på rätt sätt.
Vi arbetar också med att fundera på
vad kommunen ska göra i framtiden.
Vi ska berätta för alla om kommunens arbete
och samarbete med andra länder.
Vi ska veta vad vi ska göra
om det händer en stor olycka
och se till att miljön i staden är bra.
Vi utreder också alla frågor
som kommunstyrelsen och
kommunfullmäktige sedan ska bestämma om.
Arbetsmarknadsavdelningen
Arbetsmarknadsavdelningen
arbetar för att alla människor
ska kunna vara med i samhället,
utbilda sig och skaffa jobb.
Nämnder
I kommunen finns fyra nämnder
En nämnd är en grupp politiker
som kommunfullmäktige har valt
för att sköta ett visst område.
Socialnämnden som har ansvar för
äldre och personer med funktions-nedsättning
Miljö- och byggnadsnämnden
har ansvar för var husen får byggas.
Kultur- och fritidsnämnden har
ansvar för biblioteken och fritidsgårdar.
Utbildningsnämnden har ansvar för
daghem och skolor.
Varje nämnd har en förvaltning
som arbetar med olika saker.
Nämnden bestämmer hur förvaltningen arbetar.
Personalen som arbetar på en förvaltning
är inte politiker.
