Utskriftsdatum: 26 June 2017

Varför ska jag skaffa fiber?

En av de största anledningarna till att skaffa fiberanslutning är att det nuvarande kopparnätet – som ägs av Telia –på sikt kommer att släckas ned. Redan idag saknas möjlighet till telefoni och bredband via kopparkabel i vissa delar av länet. Därför kan det vara klokt att byta till fiber (eller en mobil lösning) i tid.

Här kommer några anledningar till:

  • Din fastighet kan öka i värde. Även om du själv inte är intresserad av fiber kanske den som ska köpa villan en dag är det. För många är tillgången till fiber avgörande vid ett bostadsköp.
  • Fiber leder inte ström. Det innebär att din telefon och dator skyddas vid blixtnedslag. I och med att kabeln grävs ner i marken är den också väldigt driftsäker. Dessutom är kabelns livslängd minst 50 och när den behöver bytas ut krävs ingen ny grävning då ny kabel blåses in med tryckluft.
  • Det blir lättare för dig att använda olika elektroniska samhällstjänster, till exempel inom vård och omsorg, banktjänster, kontakter med Skatteverket och Försäkringskassan ect.
  • Fiber ger en stabilare och snabbare uppkoppling och kan utan problem samtidigt användas för både telefon, tv och Internet.

Vad är problemet?

  • Kostnaden. Det kostar cirka 20 000 kronor att ansluta sig till fibernätet under ”kampanjtiden”. Därefter blir kostnaden oftast högre. Att installera en mobil lösning istället är också förenat med kostnader. (Därtill kommer abonnemangskostnader för olika tjänster på samma sätt som idag.)
  • Aningen tidskrävande. Det är förenat med viss avsättning av tid för att sätta sig in i olika erbjudanden.
  • Utmanande. Det kan vara en utmaning att hantera de nya apparaterna och förstå det tekniska språket.

Vad händer om jag inte gör något?

  • Du behöver inte göra något i dagsläget. Det är först när kopparnätet i ditt område stängs som situationen blir akut, något som du får information om minst tre månader i förväg. I praktiken kan det dock ta längre tid än tre månader att ordna en ersättningslösning.

Bra att veta

  • Du kan fortfarande använda ditt gamla telefonnummer även om du byter till fiberuppkoppling.
  • Du behöver ingen dator för att koppla upp dig till fibernätet, det går lika bra att använda nätet enbart för telefon och/eller TV.
  • Genom fibernätet har du möjlighet att koppla in larm och övervakning via webbkamera av exempelvis din bostad. I vissa delar av landet håller redan en del kommuner på med fjärrsjukvård via webbteve.
  • Ingen ska behöva känna sig orolig inför framtiden. Enligt lagen om elektronisk kommunikation har alla hushåll rätt till både telefon och möjlighet att använda Internet.

Var kan jag få mer information?

  • Kommunen har personal som kan ge råd och stöd. Kontakta bredbandssamordnare Ulrica Ragvald Emilsson (0485-887 01).
  • Regionförbundet i Kalmar län har en särskild koordinator som svarar på frågor. Han heter Magnus Hammarstedt och nås på 0480-44 83 71.
  • På Telias webbplats (www.telia.se) finns mycket information om avvecklingen av kopparnätet.
  • Post- och telestyrelsen har också bra information på sin webbplats (www.pts.se).