Utskriftsdatum: 16 November 2019

Borgholm är länets bästa skolkommun

För sjuttonde året i rad presenterar Lärarförbundet sin rankning Sveriges Bästa skolkommun. I Kalmar län toppas listan i år av Borgholms kommun tätt följt av Kalmar. Hög andel utbildade lärare och friska lärare är enligt undersökningen kommunens styrkor.

Borgholms kommun håller sig kvar på topp 20 i Lärarförbundets ranking. Borgholms kommun ligger på 17:e plats bland landets 290 kommuner i 2019 års Bästa skolkommun. I hela länet är Borgholm rankad som nummer ett av tolv kommuner, tätt följt av Kalmar som hamnar på en 18:e plats. På tredje plats i länet hamnar Nybro på 37:e plats.

–       Vi är glada för det fina resultatet. Det är tack vare goda insatser från elever och personal. Lärarförbundets undersökning är en mer heltäckande undersökning än andra, den täcker in många aspekter i utbildningen och därför är det extra roligt att vi får så goda resultat och håller oss kvar i topp 20 bland landets kommuner, säger Jan Erik Carlsson, tf utbildnings- och skolchef i Borgholms kommun.

Lärarförbundets undersökning Bästa skolkommun bygger på en jämförelse av tio kriterier. Lärarnas utbildningsnivå och nivån på sjukfrånvaron tillhör Borgholms styrkor relativt sett, medan lärarlönen och andel som fullföljer gymnasiet drar ner kommunens rankning.

Årets rankning är inte jämförbar med tidigare år. Detta beror bland annat på att Lärarförbundet tagit bort flera kriterier som gäller elevernas resultat. Tanken är bland annat att kommuner med hög andel välbeställda, högutbildade familjer inte ska få ”gratispoäng” i rankningen.

Placering Kalmar län:

Borgholm 17

Kalmar 18

Nybro 37

Högsby 50

Mönsterås 57

Oskarshamn 70

Mörbylånga 107

Västervik 120

Emmaboda 141

Torsås 149

Hultsfred 156

Vimmerby 182

Fakta: Metod

Lärarförbundets rankning bygger på officiell statistik och statistik som är gemensamt framtagen av Lärarförbundet och arbetsgivareorganisationen Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

Ett par kriterier väger extra tungt: lärartäthet och andelen utbildade lärare.

Några av de andra kriterierna är sjuktal bland lärarna, lärarlöner, resurser till undervisning, andel barn i förskola och fullföljd gymnasieutbildning.

Niondeklassares meritvärde och andel godkända elever i alla ämnen har vägts in med hänsyn till elevernas sociala bakgrund.

Källa: Lärarförbundet