Utskriftsdatum: 16 October 2019

Fina resultat för Öland i nationell undersökning där svenskar betygsätter semesterorter

Öland är en av semesterdestinationerna som utvärderats i återkommande nationell besökarundersökning. Öland får mycket fina siffror genom hela undersökningen Semestra i Sverige 2019. Inom fem olika områden ges Öland det högsta betyget av alla de 27 destinationerna. Svenskar på semester anser att det är på Öland man får det trevligaste bemötandet och upplever den bästa atmosfären. Bemötande och atmosfär anses även vara de två viktigaste aspekterna vid valet av en semesterdestination.

– Det är ett fantastiskt resultat som Öland visar upp! Det här är verkligen ett kvitto på att den öländska besöksnäringen vet hur man tar emot gäster och gör det där lilla extra för dem, säger Johan Göransson, Ölands turistchef.

–  Vi ska vara stolta. Det fina resultatet är till stor del våra företagares förtjänst som ser till att våra besökare vill återkomma till Öland år efter år och är nöjda, säger Jens Odevall, Borgholms kommunchef.

Öland får även högsta betyg när det gäller utbudet av utflykter och om resan överträffade förväntningarna. På frågan om ”Vilken plats skulle du helst vilja åka tillbaka till?” är det Öland som ligger etta.

I majoriteten av frågorna ligger Ölands medelvärde över snittet. Stockholm och Göteborg placerar sig i topp när det gäller bästa utbud av aktiviteter, evenemang och utbud av boende. Efter storstäderna är det Öland som intar bronsplatsen i alla dessa tre kategorier. Öland anses även ha bäst utbud av sevärdheter efter Stockholm som ligger på första plats.

– Vi är otroligt glada och detta är något alla på Öland ska ta åt sig äran av. Små och stora verksamheter runt om på hela ön – tillsammans skapar de ett brett utbud och en lust att återvända till vår unika ö om och om igen, avslutar Johan Göransson.

Målet med årets undersökning, Semestra i Sverige 2019, var att göra en uppföljande och jämförande studie med den som gjordes året innan. Under sommaren genomförde 27 svenska destinationer gemensamt undersökningen av besökares kännedom, preferenser och nöjdhet av städer eller platser man besökt samt planerar att besöka.

– För oss i destinationsnätverket är det en viktig fråga att få fram tillförlitliga och jämförbara gästundersökningar, både kvantitativt och kvalitativt. Genom att ta fram lokala resultat på likadant ställda frågor ges också en möjlighet för oss att ranka de olika destinationernas resultat gentemot varandra, säger Maria Westin ordförande SNDMO.

Resultaten från årets undersökning visar att ett trevligt bemötande är det viktigaste vid valet av en semesterort, följt av en bra atmosfär. Starkt efterfrågat är även ett brett utbud av mat och dryck samt att staden är promenadvänlig.

Över 75 % av de som svarade uppgav att de semestrar i Sverige minst en gång om året, och helst under sommaren. Det färdsätt som dominerar är resa med bil och på andra plats kommer tåg. Den mest föredragna boendeformen under semestern är hotell följt av att bo hemma hos släkt och vänner.

FAKTA – Semestra i Sverige 2019

Lättast att ta sig runt i – Kalmar, Karlskrona, Öland

Överträffade förväntningar – Öland, Vimmerby, Helsingborg

Platser med bäst atmosfär – Öland, Västervik, Göteborg

Trevligast bemötande – Öland, Göteborg/Karlstad, Kalmar

Helst åka tillbaka till – Öland, Västervik, Göteborg/Skellefteå

Bästa utbud av boende – Stockholm, Göteborg, Öland

Bästa aktivitetsplatser – Stockholm, Göteborg, Öland

Bästa evenemangsplatser – Stockholm, Göteborg, Öland

Bästa utflyktsplatser – Öland, Stockholm, Göteborg

Bästa sevärdheter – Stockholm, Öland, Läckö Kinnekulle

Om undersökningen

Totalt över 4 500 riksrepresentativa svar i åldrarna 18-70 har samlats in genom en omfattande webenkät om att semestra i Sverige, definierat som att besöka en stad i Sverige för nöjes skull genom att resa minst 5 mil enkel väg och sedan tillbringa åtminstone en övernattning i staden. Undersökningen har genomförts av marknadsundersökningsföretaget Research One på beställning av SNDMO.

Om SNDMO

Swedish Network of Destination Management Organisations bildades 2016 och är ett nätverk för destinationer i kommuner med över 50 000 invånare samt kommuner där besöksnäringen har mycket stor betydelse. Nätverket består idag av över 30 av Sveriges största destinationer.