Utskriftsdatum: 16 May 2021

Seniorinformation

13 april 2021

Information till dig som är över 65 år

Det har gått ut en broschyr med information till alla som är över 65 år och bosatta i Borgholms kommun.
Den finns även längre ner på sidan under mer information.

Där kan du få information om:
– Vad Borgholms kommun erbjuder för olika sorters vårdhjälp och hjälpmedel,
– Anhörigstöd
– Träffpunkterna i Borgholm och Löttorp
– Parkeringstillstånd om du är rörelsehindrad
– Seniorservice, är hjälp med lite mindre insatser för personer som är 70 år eller äldre.
– Var du kan vända dig för att beställa färdtjänst eller närtrafikresa.
– Vilka olika pensionärsorganisationer och föreningar som finns i kommunen.

Aktiviteter för seniorer

Det finns mycket att göra för den som vill aktivera sig, umgås och ha roligt i Borgholms kommun!

Här presenterar vi aktiviteter som Borgholms kommuns folkhälsoråd för seniorer är med och arrangerar samt tips på andra arrangemang för dig som senior.
Länk till aktiviteter för seniorer

Träffpunkter för pensionärer

Träffpunkter i Borgholm och Löttorp, ” Där pensionärer träffas och trivs”.
Vi erbjuder trevlig samvaro med aktivitet för olika intressen: bingo, hantverksdagar, gruppgymnastik, spel, frågestunder, musikunderhållning, temadagar med mera.
Länk till träffpunkter för pensionärer

Balans och hälsa

Genom att träna balansen och styrkan, äta näringsrik mat och att hålla sig fysiskt aktiv är bästa hälsoförsäkringen när du blir äldre. Många studier visar att fysisk träning minskar risken för skador och överbelastning. De positiva är att individen kan träna upp sin styrka och balans långt upp i åldrarna. Om du upprätthåller din fysiska styrka och balans har du kommit en bra bit på vägen. Lyckligtvis är det aldrig försent att börja.

Träning av styrka och balans är bra för att minska risken för fall. Här presenterar vi olika träningsfilmer med bra övningar för styrka och balans.

Försök att komma igång och gör styrke- och balansövningar minste tre gånger i veckan, men gärna varje dag. Man kan träna med alla filmerna i rad eller bara en, beroende vad man orkar och vill.

Hoppa till innehåll