Sedan tre år tillbaka jobbar Slottsskolan med KulturCrew. Ett KulturCrew är en grupp unga som tillsammans med kommunens kulturgrupp är med och arrangerar olika kulturarrangemang för unga, till exempel musik- eller teaterföreställningar. Idag består gruppen av sex elever från högstadiet.

Förutom att vara med och beställa föreställningar till skolan hjälper gruppen till med att bestämma var teatern ska spelas, vilka åldrar föreställningen passar för och att hålla koll på evenemangsbudget.

”Deras tankar är guld värda, de har mycket kloka tankar om vad som kan passa olika årskurser”, säger Kerstin Elofsson, samordnare för kommunens kulturgrupp.

Förra veckan var gruppen på en utbildningsdag på Byteatern i Kalmar. Där fick de möjlighet att vara med i olika workshops, bland annat kring hur du bygger en egen konstutställning, fixar en filmvisning, marknadsför evenemang med grafisk design och hur en föreställning skapas.

Dagen avslutades med teaterföreställningen Lord Redmoore. Föreställningen bygger på en sann historia om en ung kille, Mats, som lider av en obotlig muskelsjukdom som långsamt gör hans kropp obrukbar. Men genom sin avatar Lord Redmoore får han möjlighet att leva fullt ut, i en annan värld i en annan identitet. Där kan han röra sig fritt utan rullstolar, assistenter och andningsapparater.

KulturCrew har tidigare varit på flera utbildningar där de lärt sig om värdskap, marknadsföring, scenteknik, planering, team och delaktighet. Gruppen har också varit på Skolscen Sydost i Karlshamn och tittat på utbudet av föreställningar.

Det roligaste med att vara med i KulturCrew är att få vara med att påverka, träffa elever från andra skolor och lära sig nytt, säger Melina, Shabnam, Shahd, Alicia och Haya som är med i årets KulturCrew.

Är du intresserad av att vara med i KulturCrew på Slottsskolan? Kontakta Kerstin Elofsson, bildlärare på Slottsskolan. Är du intresserad av att ordna ett evenemang för unga kontakta ungdomssamordnare Ulrica Ragvald Emilsson, ulrika.ragvaldemilsson@borgholm.se.

 

Hoppa till innehåll