Förenklad delgivning

Förenklad delgivning

Miljö- och byggnadsnämnden skickar handlingar till dig med förenklad delgivning. Då följes vissa regler för utskicken, och vi kan sedan utgå ifrån att du har tagit emot handlingarna – det kallas för att vara delgiven.

Handlingarna skickas till din senast kända adress. Det kan också vara en elektronisk adress, exempelvis din e-postadress eller digitala brevlåda, om den har använts i ärendet eller på annat sätt lämnats till Miljö- och byggnadsnämnden.

Om den senast kända adressen inte kan användas, och det finns en annan adress i folkbokföringen, skickas brevet till folkbokföringsadressen.

I vissa fall får du två brev

Om handlingarna skickas till en fysisk postadress, skickar Miljö- och byggnadsnämnden två brev:

  1. I det första brevet finns handlingarna som du ska ta del av.
  2. Det andra brevet skickas nästa arbetsdag till samma adress. Brevet innehåller ett meddelande om att det första brevet har skickats, ett så kallat kontrollmeddelande.

Om du bara får kontrollmeddelandet, men inte brevet med själva handlingen, måste du kontakta Miljö- och byggnadsnämnden snarast.

Om vi skickar handlingarna till din e-post eller digitala brevlåda så kommer det inte skickas något kontrollmeddelande.

Digital brevlåda och e-post

Om du är ansluten till digital brevlåda och anmält att du vill meddelanden från myndigheter kommer brevet skickas dit. Brevet innehåller handlingen som du ska delges. Du kommer enbart få ett utskick, något kontrollmeddelande skickas inte. Två veckor efter att brevet skickats till dig anses du delgiven. Det samma gäller dig som får brevet via e-post.

 

När är du delgiven?

Du är delgiven två veckor efter att Miljö- och byggnadsnämnden skickat handlingarna. Datumet som brevet skickades framgår av meddelandets text. Tiden för att till exempel svara eller överklaga räknas från den dagen. Därefter har du tre veckor på dig att överklaga om du är missnöjd med beslutet. Information om hur du överklagar skickas tillsammans med beslutet.

 

Tänk på detta så länge ärendet pågår

  • För att vara säker på att inte missa några tidsfrister eller annat måste du kontrollera din post, e-post eller digitala brevlåda åtminstone en gång varannan vecka.
  • Har du flyttat? Anmäl alltid adressändring till miljö- och byggnadsnämnden.
  • Det är inte alltid förenklad delgivning kommer att användas.
  • I vissa fall kan vi behöva delge med rekommenderat brev och mottagningsbevis.