För förtroendevalda och partier
Denna sida är för dig som är förtroendevald i Borgholms kommun. Här finns dokument och information för din tjänstgöring.
Användarnamn och lösenord
Ditt användarnamn och lösenord skickas till dig strax efter du blir vald via allmänt val eller fullmäktige. Användarnamnet används bland annat för att logga in på datorn och i olika system.
Användarnamnet består oftast av de två första bokstäverna i ditt förnamn tillsammans med de två första bokstäverna i ditt efternamn, följt av en siffra. Till exempel om du heter Eva Andersson kan du tilldelas detta användarnamn: evan4.
För att ändra ditt lösenord, eller om du har glömt det, kan du själv ändra det här:
Om du glömt ditt användarnamn kan du kontakta IT-avdelningens Helpdesk , se kontaktuppgifter längre ner på sidan.
E-post
Strax efter du blir vald via allmänt val eller fullmäktige tilldelas du en e-postadress som skickas till dig. Denna genereras automatiskt utifrån ditt folkbokförda namn när dina personuppgifter registreras och blir enligt följande format: [förnamn].[efternamn]@pol.borgholm.se. Om du är anställd av Borgholms kommun kommer inte en ny adress genereras, utan den e-postadress som du har i arbetet blir även din e-postadress för ditt förtroendeuppdrag. Du loggar in med samma lösenord som beskrivs ovan.
Netpublicator
När du valts till ledamot eller ersättare till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, revisorerna, en av kommunens nämnder eller ett av kommunens bolags styrelser ska du få tillgång till Netpublicator. Detta administreras av din instans sekreterare, alternativt kommunsekreteraren.
I Netpublicator publiceras kallelser och handlingar till alla möten. Här publiceras också justerade protokoll och en del andra handlingar. Om du använder en surfplatta, kan du enkelt bli notifierad som nya kallelser och möten samt läsa handlingarna digitalt innan, under och efter mötet. Du kan läsa handlingarna via en dator på Netpublicators hemsida:
Du loggar in med den e-postadress du fått av kommunen. Om du inte loggat in förut kan du skapa ett nytt lösenord här:
Ett meddelande skickas då till din e-post. I Netpublicator ligger mappar sorterade efter instans och mötesdatum. Där finns dagordning och handlingarna som hör till mötet. Du har tillgång till de mappar som berör just ditt förtroendeuppdrag.
Logga inte ut ur Netpublicator på din surfplatta, eftersom du då missar notiser. För att få notiserna ska du gå in på inställningar och klicka på ”Tillåt notiser”. Välj också att ställa in ”Tillgänglig Offline”, för att kunna läsa dokumenten även när du inte är uppkopplad till internet.
Om du har problem med Netpublicator, kontakta kommunsekreteraren eller din nämndsekreterare.
Ersättningar och arvoden
Som förtroendevald har du rätt till ekonomisk ersättning för din tjänstgöring. Detta regaleras av de av fullmäktige bestämda reglerna för ersättningar och arvoden till förtroendevalda. Arvodena och ersättningarna varierar efter typ av tjänstgöring.
Registrera konto för utbetalning
För att få utbetalningar måste du registrera ett bankkonto för utbetalning. Om du har ett bankkonto hos Swedbank görs dessa automatiskt. Om inte måste du själv anmäla ditt konto.
Om du har nåra frågor är du välkommen att höra av dig till HR-avdelningen. Ring servicecenter och fråga efter lönespecialist.
Arvode för protokollfört sammanträde
För ordinarie sammanträden där du tjänstgör som ledamot med beslutsrätt, exempelvis ett nämndssammanträde till en nämnd där du är tjänstgörande ledamot, så har du rätt till sammanträdesarvode. Detta administrerar sekreteraren på sammanträdet.
Ersättare som deltar på nämndssammanträden men som inte tjänstgör har även de rätt till sammanträdesarvode max sex gånger per år. Detta administreras också av sekreteraren. Både ordinarie ledamöter och ersättare har även rätt till reseersättning om de har kört till sammanträdet.
Arvode utanför protokollfört möte
Om du deltar på andra aktiviteter eller möten där du inte tjänstgör som beslutsfattande ledamot, exempelvis om du är kallad till en annan nämnd, deltar på ett budgetmöte, planeringsmöte, är i väg på platsbesök med nämnden eller arbetsutskottet eller gör något annat på uppdrag av din nämnd, ska du själv rapportera tjänstgöringen.
Du rapporterar tjänstgöring digitalt, via löneportalen i Visma. Ordförande attesterar i löneportalen.
För att se gjorda eller kommande utbetalningar av ersättningar och arvoden kan du också gå till löneportalen och logga in med det användarnamn och lösenord du fått, läs mer högre upp på sidan.
Behöver du instruktioner till hur du gör i Visma kan du titta på dessa videoguider:
Förlorad arbetsinkomst
Kom ihåg att du enligt lag även har rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst. Hur mycket regleras av kommunens ”Arvodes- och ersättningsreglemente” som du hittar under Mer information längre ner på sidan.
För att få ersättning måste du ansöka via blanketten ”Rapport för ersättning för förlorad arbetsinkomst” som du hittar nedan under Blanketter och e-tjänster. Om du är anställd måste även din arbetsgivare fylla i och intyga blanketten.
Om du är egen företagare, måste du en gång per år skicka in underlag från Försäkringskassan eller Skatteverket tillsammans med din ansökan. Sekreteraren registrerar uppgifterna i löneportalen och ordförande kan sedan bevilja.
Om du har ytterligare frågor, ta kontakt med din ordförande, sekreterare, kommunsekreteraren eller lönespecialist.
Teknisk support
Eftersom ditt uppdrag kräver att du tillhandahåller viss teknik kan du behöva teknisk support av kommunen. Det vanligaste problemen som förtroendevalda är tillgång till e-post, Netpublicator eller att delta i möten på distans. För hjälp med de två första hänvisas du i första hand till informationen i de två översta avsnitten på denna sida.
Vid övriga frågor angående lösenord och e-post, kontakta IT-avdelningens helpdesk, se kontaktuppgifter längre ner på sidan.
Vid ytterligare frågor om Netpublicator ber vi dig kontakta din nämndsekreterare eller kommunsekreteraren, via kommunens servicecenter på 0485-880 00.
Vid andra frågor ber vi dig i första hand att kontakta din nämndsekreterare eller ordförande.
Reglementen som styr ditt uppdrag
Under Mer information längst ned på sidan kan du läsa om bestämmelser som styr ditt arbete som politiker i Borgholms kommun. Det är främst kommunallagen som styr allt kommunen gör, men Borgholms kommun har också antagit egna reglementen som styr vad nämnderna ska göra, hur sammanträden får gå till, vilka rättigheter du som ledamot har och vilka som delegerats beslutanderätt av din nämnd. Kom ihåg att du som ledamot för en nämnd eller fullmäktige är ansvarig för nämndes verksamheter, så det är viktigt att du vet om ditt ansvar, läser på de lagar som reglerar din instans verksamheter och skapar dig en förståelse för kommunens organisation. Var inte rädd att ta till vara på den resurs som kommunens förvaltningar är och ställ frågor när du inte är säker.
Det finnas många fler dokument som styr kommunens verksamheter, se länk längst ner på sidan till författningssamlingen, under Mer information.
De partier som är representerade i Borgholms kommunfullmäktige har rätt att begära partistöd. Detta stöd regleras främst av kommunallagen (SFS 2017:725). I övrigt styrs rätten till och utbetalningen av partistöd av kommunfullmäktiges antagna regler.
Partistöd
Stöd får lämnas för att stärka de politiska partiernas ställning i den kommunala demokratin. Partistödet är ett allmänt samhälleligt stöd för att förbättra partiernas möjlighet att utveckla en aktiv medverkan i opinionsbildningen bland medborgarna och därigenom stärka den kommunala demokratin. Arvoden till för politiska uppdrag, eller om kommunen skulle inskaffa politiska sekreterare, ska inte räknas som en typ av partistöd.
Partistöd ska tilldelas partier i kommunfullmäktige som begärt det och som uppfyller kraven enligt detta reglemente. För att kunna erhålla partistöd måste den sökande vara en juridisk person och representera minst en tjänstgörande ledamot. Partistödet ska redovisas varje år. Använd vår e-tjänst, för detta. Du hittar den längre ner på sidan.
Möjlighet att boka lokal i Stadshuset
Partierna som representeras i fullmäktige kan boka Tingssalen (fullmäktiges sammanträdeslokal) och KS-rummet (kommunstyrelsens sammanträdeslokal). Lokalerna kan bara bokas när personer med behörighet till Stadshuset (till exempel Stadshusets personal) är i huset. Lokalerna bokas genom mail till servicecenter@borgholm.se eller samtal till 0485-88 000. Partiet faktureras enligt bokningsavgift fastställd i kommunens taxa.
Hyra lokal för politiska partier
Taxor och avgifter 2025
Lokal | Kostnad |
Tingssalen | 250 kronor |
KS-rummet | 250 kronor |
Akvariet | 125 kronor |
Session har löpt ut
Logga in igen. Inloggningssidan kommer öppna i en ny flik. Efter inloggning kan du stänga den och återvända till denna sida.