Förvaltningar

I Borgholms kommun finns tre förvaltningar – kommunledningsförvaltningen, socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Dessutom har de kommunala bolagen en egen administration.

I de olika förvaltningarna arbetar anställda i kommunen för att planera och genomföra det kommunens förtroendevalda fattar beslut om. Förutom aktuella lagar och förordningar är det alltså de politiska besluten som styr de anställda i förvaltningarna.

Kommunledningsförvaltningen

Ekonomiavdelningen

Ekonomiavdelningen arbetar med:

  • Kommunens budget, bokslut, uppföljning och redovisning.
  • Att samordna kommunens in- och utbetalningar, kravverksamhet, försäkringar, fonder, upphandlingar och finansfrågor.

 

HR (Personal och lön)

Borgholms kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare som ger medarbetare möjlighet att utveckla sig själva och verksamheten. Det är viktigt med en ökad delaktighet och inflytande för att öka trivsel och frisknärvaron. Nöjda, friska medarbetare skapar förutsättningarna för att kunna ge bra service med god kvalitet till medborgarna. Medarbetarna är kommunens viktigaste resurs och ska ha kunskap om och arbeta efter beslutade mål.

Kommunledningsstaben

På kommunledningsstaben arbetar vi med:

  • Att bereda ärenden som ska hanteras av kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
  • Kommunikation och servicecenter
  • Folkhälsosamordning och äldrelots
  • Säkerhetssamordning

Miljö- och byggnadsavdelningen

Miljö- och byggnadsavdelningen består av tre enheter, miljöenheten, bygglovsenheten och administrativa enheten. Här arbetar vi med att handlägga och bereda ärenden som miljö-och byggnadsnämnden har ansvar för, till exempel:

  • Miljö- och livsmedelstillsyn
  • Bygglov
  • Kart- och mät ärenden
  • Strandskydd
  • Tillgänglighetsanpassning

Tekniska avdelningen

Tekniska avdelningen har hand om frågor som rör:

  • Gata-park
  • Hamnar
  • Lokalvård
  • Transport
  • Kost
  • Fastighet

Tillväxtavdelningen

Tillväxtavdelningen ansvarar för:

  • Mark- och exploateringsfrågor
  • Strategiska miljöfrågor
  • Vattenvård
  • Kultur
  • Näringslivsutveckling

Socialförvaltningen

Socialförvaltningens verksamhet

Socialförvaltningen ansvarar för kommunens sociala omsorg vilket innefattar äldreomsorg, kommunens hälso- och sjukvård, individ- och familjeomsorg, omsorg om funktionsnedsatta samt arbetsmarknadsenheten.

Socialförvaltningens mål är: Stöd, vård och omsorg är individanpassad. Individanpassad sysselsättning genom samverkan med företag och myndigheter. Verksamheten genomsyras av god kvalitet. Medarbetare är nöjda med sin arbetssituation genom delaktighet, engagemang och personlig utveckling. Verksamheten är ändamålsenlig och effektiv. Verksamheten tar hänsyn till miljö och kultur. Verksamheten ska bedrivas kostnadseffektivt.

Utbildningsförvaltningen

Utbildningsförvaltningens verksamhet