Bygglovsprocessen
När kommunen behandlar en ansökan eller anmälan om bygglov bedömer man om ett byggprojekt uppfyller de krav som finns i lagstiftningen. Kraven finns framför allt i detaljplaner, Plan- och bygglagen samt Boverkets byggregler.
Avgift tas ut för ansökan och anmälan, du hittar dem längst ner på sidan.
Processen | ||||||
Ansökan bygglov | Handläggning | Beslut | Laga kraft | Startbesked | Byggnation | Slutbesked |
Kontrollera om du behöver något lov, anmälan eller förhandsbesked
Om du är osäker på om du behöver ansöka om bygglov, marklov, rivningslov eller göra en anmälan så läs först på eller hör av dig till bygglovshandläggarna. Uppge fastighetsbeteckning, ägare och/eller fastighetens adress.
Du får då besked om det du vill göra är lovbefriat eller om du behöver söka bygglov, marklov eller rivningslov. Bygglovshandläggarna informerar även om åtgärden kräver tillstånd från någon annan myndighet.
Handlingar till ansökan eller anmälan
Handläggningstid
Det är Plan- och bygglagen som styr hur din ansökan ska hanteras. Från det att din ansökan är komplett ska beslut i bygglovsärenden lämnas inom tio veckor. Om det är ett komplicerat ärende kan tiden förlängas med ytterligare tio veckor. För anmälningsärenden gäller fyra veckor från det att ansökan är komplett.
Innan du söker bygglov kan du kontakta oss för att få reda på om det du vill bygga kräver bygglov eller anmälan och vilka regler som gäller för din fastighet. Din fastighet kan ligga inom detaljplanelagt område, utanför sammanhållen bebyggelse eller inom strandskyddat område.
När din ansökan kommit in granskar vi den. Vi kan då behöva ta kontakt med dina grannar och/eller berörda myndigheter. Om vi saknar något i dina ansökningshandlingar kontaktar vi dig.