Handläggning och tidsfrister

Granskning och komplettering

Vi granskar ditt ärende så fort vi har möjlighet från det att ärendet kommit in. Om något saknas i din ansökan eller anmälan kommer du inom tre veckor meddelas om vad som saknas och vad du behöver komplettera ärendet med. Handläggningen påbörjas när alla handlingar som behövs för bedömningen av ärendet har kommit in.

Tidsfrist

Från den dag ett lovärende har kommit in till förvaltningen, eller den senare dag då ärendet är komplett, har Miljö- och byggnadsnämnden 10 veckor på sig att fatta beslut i ärendet. För ett anmälansärende har nämnden 4 veckor på sig att fatta beslut från den dag att anmälan är komplett. Får du inte ditt beslut inom tidsfristen kommer den avgift du får betala för ditt lov, anmälan eller förhandsbesked att reduceras, det vill säga minskas. Avgiften reduceras med en femtedel för varje påbörjad vecka som tidsfristen överskrids.

Förlängning av tidsfrist

Om det är nödvändigt för handläggningen får tidsfristen om 10 veckor förlängas en gång med ytterligare 10 veckor. Det innebär att handläggningstiden kan bli max 20 veckor i ett bygglovsärende. För anmälansärenden får tidsfristen förlängas med 4 veckor och handläggningstiden kan max bli 8 veckor. Förlängs handläggningstiden i ditt ärende kommer du meddelas om detta

Reducering

Lovärende

I ärenden om bygglov, rivningslov och marklov reduceras avgifterna för beslut om lov, expediering och kungörelse samt andra tids- och kostnadskrävande åtgärder. Avgifterna för startbeskedet reduceras inte.

Förhandsbesked

I ett förhandsbesked reduceras avgiften för beslut om förhandsbesked, expediering och kungörelse samt andra tids- och kostnadskrävande åtgärder.

Anmälansärende (exempelvis anmälan om eldstad och attefall)

I en anmälan reduceras avgifterna för tekniskt samråd, beslut om startbesked, beslut om slutbesked samt andra tids- och kostnadskrävande åtgärder. Arbetsplatsbesök och slutsamråd reduceras inte.

Förenklad delgivning

Vi använder oss av förenklad delgivning vilket innebär att du inte behöver returnera något delgivningskvitto till oss. För information om vad förenklad delgivning innebär och när du anses vara delgiven så finns mer information här Förenklad delgivning – Borgholms kommun.

Överklaga

Om du är missnöjd ett beslut som berör dig så har du alltid möjlighet att överklaga.

Miljö- och byggnadsnämndens beslut kan skriftligen överklagas hos Länsstyrelsen i Kalmar.

Er skrivelse ska ställas till Länsstyrelsen i Kalmar, men ska skickas eller lämnas in till miljö- och byggnadsnämnden i Borgholms kommun. Nämnden gör en prövning om överklagande inkommit i rätt tid och vidarebefordrar handlingarna till Länsstyrelsen i Kalmar län. Plan- och byggenheten måste ha fått din skrivelse inom tre veckor från den dag då du fick del av beslutet.

I skrivelsen ska framgå vilket beslut du överklagar, ange ärendets nummer (diarienumret) och datum för beslutet. Beskriv varför du anser att Miljö- och byggnadsnämndens beslut är felaktigt och hur du anser att beslutet ska ändras. Du kan givetvis anlita ombud att sköta överklagandet åt dig.

Underteckna skrivelsen och förtydliga namnteckningen. Uppge personnummer eller organisationsnummer, postadress samt telefonnummer.

Du kan skicka din skrivelse med e-post, brev eller komma in och lämna den i servicecenter.

e-post: mobn@borgholm.se
Post: Byggenheten, Box 52, 387 21 Borgholm
Besöksadress: Torget, Östra Kyrkogatan 10

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på mobn@borgholm.se eller telefon, servicecenter på tel. 0485-88 000, vår telefontid är 09-12 alla vardagar.
Vi ber dig ha diarienummer eller fastighetsbeteckning till hands vid kontakt med oss.