Balans och hälsa


Ja må du leva!

Genom att träna balansen och styrkan, äta näringsrik mat och att hålla sig fysiskt aktiv är bästa hälsoförsäkringen när du blir äldre. Många studier visar att fysisk träning minskar risken för skador och överbelastningar. De positiva är att individer kan träna upp sin styrka och balans långt upp i åldrarna. Om du upprätthåller din fysiska styrka och balans har du kommit en bra bit på vägen. Lyckligtvis är det aldrig för sent att börja.

Träning av styrka och balans är bra för att minska risken för fall. Här presenterar vi olika träningsfilmer med bra övningar för styrka och balans.

Försök att komma igång och gör styrke- och balansövningar minst tre gånger i veckan, men gärna varje dag. Man kan träna med alla filmerna i rad eller bara en, beroende på vad man orkar och vill.

Här följer ytterligare några råd:

  • Övningarna ska vara lite utmanande men vad som är utmanande är väldigt individuellt. Börja gärna med att genomföra alla övningar med stöd, exempelvis en stadig stol eller köksbänken.
  • När du känner dig säker på att du kan genomföra en övning med stöd bör du sträva efter att gradvis minska hur mycket stöd du tar med händerna. Det kan du göra genom att du släpper ett finger i taget för att se om du fortfarande kan hålla balansen. Börja släppa lillfingret, sedan ringfingret osv. Se till att du behärskar balansen i varje steg innan du går vidare till nästa.
  • Om de stående övningarna känns för svåra kan man börja med bara de sittande övningarna och sedan eventuellt prova sig fram med de stående övningarna när man känner sig säkrare.

För att se filmerna i fullskärm trycker du på pilarna nere i högra hörnet på filmerna.

För att komma ur helskärmsläge trycker du på ESC knappen på tangentbordet uppe till vänster.

Benstark


Stadig & Balanserad


Sittande rörelser