SKAL – samverkan skola och arbetsliv
Genom modern arbetslivsorientering satsar Borgholms kommun på samverkan mellan skola och arbetsliv! Vi har tagit fram en modell för hur skola och olika arbetsplatser på ett kontinuerligt och långsiktigt sätt kan samarbeta, som vi kallar SKAL.
SKAL syftar till att ge eleverna större kunskap om olika yrken och en personlig relation till det riktiga arbetslivet. När eleverna förstår vad ämneskunskapen kan användas till blir skolämnena mer meningsfulla, vilket kan öka deras motivation under studietiden samt bidra till att de känner sig säkrare när de ska göra sina gymnasieval.
För de olika arbetsgivarna är ett mål med satsningen att få möjlighet att visa upp sina branscher och väcka nyfikenhet och intresse för de yrken som finns här. Genom mötena med ungdomarna får arbetsgivarna också möjlighet att berätta vilka förmågor och styrkor som efterfrågas när de kommer ut i yrkeslivet. Det är framför allt företagare som ser ett stort behov av att kunna rekrytera arbetskraft i framtiden som är engagerade i satsningen. Av samma anledning är kommunens vård- och omsorgsverksamhet delaktiga.
Därmed kan en bra kompetensförsörjning skapas i kommunen!
Samarbete skola-företag
I årskurs 2 och 5 genomförs spännande samarbeten med olika företag. En representant besöker en klass för att berätta om sitt yrke och arbetsplats och ger dessutom eleverna ett ”uppdrag”. Ett uppdrag från en restaurang kan till exempel vara att skapa en barnmeny. Därefter besöker klassen företaget och får testa på olika arbetsuppgifter och redovisa hur de har genomfört sina uppdrag, ställa frågor och berätta vad de lärt sig. För lärarna blir aktiviteten ett tillfälle att tillsammans med eleverna använda sig av de olika skolämnena i praktiken.
Hos många elever kan tankar och funderingar på vad man vill jobba med i framtiden väckas och företagarna får ett bra tillfälle att göra reklam för just sitt arbete och vad som är roligt med det.
Fokus vård och omsorg
För att visa och väcka intresse för branschen vård och omsorg besöker hemtjänsten klass 4 och klass 8 deltar i en vård- och omsorgsdag.
I klass 4 berättar hemtjänstpersonal hur arbetet går till inom hemtjänsten och eleverna får ställa frågor. Samtalen kan ofta beröra viktiga frågor om livet, döden och glädjen i att kunna hjälpa den som behöver.
I årskurs 8 får eleverna sedan lära sig mer genom att testa på olika arbetsmoment på en vård- och omsorgsdag.
Eleverna får möta äldre på vård- och omsorgsboenden samt omsorgstagare på daglig verksamhet. Engagerade medarbetare berättar och visar olika moment av vad som ingår i jobbet, inklusive vad som ingår i bemötande och de viktiga hygienrutinerna. Eleverna får testa på till exempel provtagning av blodtryck, hjärt- och lungräddning och förflyttning. Sist men inte minst ingår ett rullstolsrace!
För medarbetare är vård- och omsorgsdagen ett roligt och inspirerande sätt att få berätta om sitt jobb och förhoppningsvis locka några till yrket i framtiden!
Fokus lantbruk

"Work walk", testa på hantverksyrken
På vår ”work walk” visar hantverkare inom byggbranschen under en dag sin arbetsplats och låter eleverna testa på riktiga arbetsmoment och uppgifter, vid olika stationer. Eleverna uppskattar möjligheten till att prova på yrket, som ett spännande komplement till skolstudierna och att applicera skolämnena i praktiken.
Företagarna får chans att informera eleverna om vad som efterfrågas i yrkeslivet och vilken kunskap och vilka färdigheter som behövs. Det är ett bra tillfälle för företagen att lära känna morgondagens arbetskraft och göra reklam för just sin bransch!
Ung ekonomi
Ölands Bank deltar med syfte att utveckla elevernas kunskap om privatekonomi. I samarbetet ingår årskurs 3, 6 och 9.
Satsningen ska bidra till att elever kan och vill ta ett större ansvar för sin privatekonomi och få ett sunt förhållningssätt till pengar. Samtidigt får de kunskap om vad man kan arbeta med inom ekonomi och bank och hur banken är som arbetsplats.
Session har löpt ut
Logga in igen. Inloggningssidan kommer öppna i en ny flik. Efter inloggning kan du stänga den och återvända till denna sida.