Hälso- och sjukvård
Kommunal hälso- och sjukvård omfattar hemsjukvård, rehabilitering och hjälpmedel.
Öppenvård
Öppenvård är all vård på mottagningar som inte kräver att du blir inlagd på sjukhus och Region Kalmar är ansvarig. Du kan själv välja vilken hälsocentral du vill gå till när du behöver öppenvård. I Kalmar län heter vårdvalet Hälsoval. Du hittar länkar under Mer information.
Kommunal hälso- och sjukvård
Hemsjukvård
Med hemsjukvård menas hälso- och sjukvårdsinsatser som utförs i ditt hem. Det kan handla om hjälp med mediciner, injektioner, såromläggning, provtagning eller annan omvårdnad.
Hemsjukvård kan bestå av både kortare och mera långvariga vårdrelationer. Om du på grund av sjukdom inte kan ta dig till hälsocentralen kan du ha rätt till hemsjukvård. Ta i så fall kontakt med din hälsocentral.
Om läkaren eller distriktssköterskan på hälsocentralen bedömer att du är i behov av vård i hemmet förmedlar de kontakt med kommunens hemsjukvård.
Det kan också vara på en vårdplaneringen efter en sjukhusvistelse som du kommer i kontakt med hemsjukvården.
När hemsjukvårdens sjuksköterskor fått information om ditt behov från hälsocentralen kommer distriktssköterskan eller sjuksköterskan att kontakta dig för att planera insatserna tillsammans med dig.
Utifrån dina behov kan du få hemsjukvård dygnet runt. Här arbetar distriktssköterskor och sjuksköterskor. Ansvaret för läkarinsatser och vissa andra specialistinsatser ligger hos Region Kalmar.
Sjuksköterskan i kommunen är din fasta vårdkontakt och samordnar insatserna runt dig. En del uppgifter utför denne själv och andra delegeras till omsorgspersonalen. Sjuksköterskan har också kontakt med din läkare på vårdcentralen, på sjukhuset eller på specialistmottagning. För att överföra information mellan hemsjukvården och läkare krävs att du ger ditt samtycke.
Vad kostar det?
Du betalar en avgift per månad efter fastställd taxa. Vad du får betala beror bland annat på vad du har för inkomst. Hemsjukvård ingår inte i regionens högkostnadsskydd.
Läkemedel
Om du behöver hjälp att dela dina läkemedel så förordar vi att läkemedlen dosförpackas av apoteket. Dina läkemedel kommer att levereras i en dosrulle med dospåsar för två veckors förbrukning åt gången. Varje påse är tydligt märkt med ditt namn, födelsedatum, påsens innehåll och vid vilken tidpunkt läkemedlen ska tas. Dospåsarna hämtar du på apotek eller hos ombud. När du har hemsjukvård levereras dospåsarna av din sjuksköterska eller av omsorgspersonal. Detta förutsätter att läkemedlen betalas med faktura eller autogiro.
För att få dosförpackade läkemedel måste din läkare ordinera det till dig.
När du samtycker till att bli doskund godkänner du också att läkare, apotek och vårdpersonal får utbyta information om dina läkemedel. Information om dosförpackade läkemedel får du vid leverans eller av din sjuksköterska.
Så betalar du för dina läkemedel
Om du inte anmäler något annat önskemål kommer Svea Ekonomi, på uppdrag av Apotekstjänst, automatiskt att skicka en faktura till dig. Fakturan skickas månaden efter leverans och ska betalas vid månadsskiftet. Ingen ansökan eller kreditprövning behövs. Fakturaavgift tillkommer. Vill du betala kontant görs det på apotek eller hos ombud, det ombesörjer inte hemsjukvården.
Kvalitetsregister
Vi använder oss av olika kvalitetsregister, t.ex. Senior alert vars syfte är att förebygga undernäring, fallskador eller trycksår.
Tystnadsplikt
Vi som arbetar hos dig har tystnadsplikt och får inte berätta något om dig och dina förhållanden till andra. Du ska känna dig trygg med att det som vi personal behöver veta om dig förs inte vidare.
Vi arbetar för att du ska känna trygghet i ditt hem, kunna leva självständigt och ha en meningsfull tillvaro. Vårt bemötande ska vara med respekt för dig och din situation.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska, MAS
Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) har medicinskt ansvar för kvalitet och säkerhet inom vår hälso- och sjukvårdsverksamhet.
Det här gör medicinskt ansvariga
I medicinskt ansvarigas uppdrag ingår bland annat att utföra kontroll och tillsyn samt att anmäla allvarliga risker och brister till Läkemedelsverket och Inspektionen för vård och omsorg (IVO), enligt Lex Maria.
Du som privatperson, i egenskap av till exempel anhörig, kan inte själv göra en Lex Maria-anmälan. Om du har synpunkter på vår hälso- och sjukvård ska du i första hand vända dig till den verksamhet synpunkten berör. Använd gärna vår e-tjänst ”Tyck till”. Du kan också kontakta Inspektionen för vård och omsorg (IVO) för att anmäla allvarliga synpunkter.
Rehabilitering
Vi hjälper dig med rehabilitering på vård- och omsorgsboende, korttidsboende, biståndsbeviljad dagverksamhet eller i ordinärt boende.
Hemrehabilitering
Efter sjukdom och skada kan vi erbjuda en tidsbegränsad rehabiliteringsperiod i hemmet för dig som inte själv eller med hjälp av någon annan kan ta dig till distriktsrehabiliteringen på hälsocentralen.
Fokus för rehabiliteringen ligger på att du ska kunna klara dina vardagsaktiviteter så självständigt som möjligt och känna trygghet i att bo kvar hemma. Vardagsaktiviteter kan till exempel vara förflyttningar, duschsituation samt av- och påklädning.
Utifrån dina behov och förutsättningar planerar vi gemensamt din rehabilitering och sätter upp mål för vad du vill uppnå.
Hjälpmedel
Tekniska hjälpmedel lämnas ut efter behovsbedömning av en arbetsterapeut och/eller fysioterapeut. Syftet med hjälpmedlet ska vara att det underlättar din vardag.
Ett hjälpmedel är alltid ett lån från kommunen och ska lämnas tillbaka, väl rengjort, när behovet upphört. Återlämning sker nu till vänster om Ekbackas huvudentré, i det förråd som byggts där. Om du saknar kod till dörren, kan du ringa till Servicecenter på tel. 0485-88000
Hyra till ej folkbokförda i kommunen
Personer som ej är folkbokförda i kommunen och önskar hyra hjälpmedel hänvisas till enhetschefen på Kommunal Hjälpmedelssamverkan, (KHS) i Kalmar, för mer information. Hjälpmedel från KHS kan hyras i mån av tillgång. Mindre hjälpmedel som till exempel toalettförhöjningar, rollatorer och rullstolar ska man ta med sig från sin hemkommun.
Intyg för bostadsanpassning
När du ansöker om bostadsanpassning hos Bygga, bo och miljö, ska du i de flesta fall skicka med ett intyg om att de åtgärder du söker bidrag för är nödvändiga med hänsyn till din funktionsnedsättning. Intyget skrivs av arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig.
Tillfällig visstelse hemsjukvård
Tillfällig vistelse
Du som ska resa till Borgholms kommun och behöver kommunal hemsjukvård under din vistelse ska vända dig till hemsjukvården i din hemkommun. Ansvarig sjuksköterska i din hemkommun ska kontakta Borgholms kommun för en Förfrågan/ Avtal för hemsjukvård vid tillfällig vistelse som görs via vår E-tjänst.
Förfrågan ska göras 14 dagar innan planerat ankomstdatum.
Information till handläggare i andra kommuner och regioner
Denna information syftar till att underlätta handläggningen och verkställigheten gällande de personer som tillfälligt vistas i Borgholms kommun och som har behov av insatser från Socialtjänsten.
Med anledning av det stora antal ärenden vi hanterar så har vi svårt att följa varje bosättningskommuns olika rutiner och riktlinjer varför vi ber er respektera vår hantering av dessa ärenden och följer nedanstående rutiner.
Vi är också tacksamma för en vägbeskrivning i de fall brukaren inte tidigare haft insatser hos oss.
Hemsjukvård
- Kontakta ansvarig för hemsjukvården enligt information e-tjänst Hälso- och sjukvård minst fyra veckor innan ankomstdatum till Borgholms kommun. Ansökan tas emot och behandlas av hemsjukvården. När Borgholms kommun godkänt ansökan, upprättas ett avtal mellan Borgholms kommun och den ansvarige vårdgivaren i bosättningskommunen.
- Avbeställning av planerad hemsjukvård ska ske senast sju dagar innan beställd tid, annars faktureras angivet ersättningsbelopp sju dagar från avbeställningens datum.
- Använd ansökningsblankett som tillhandahålls på Borgholm kommuns hemsida / Blanketter & E-tjänst.
- Medicinskt underlag t. ex. journalanteckningar, läkemedelslista, planerade insatser ska bifogas ansökan.
- Hemregionen/kommunen har ansvaret för kostnaderna för hälso- och sjukvård.
- Borgholms kommuns debitering för hemsjukvård grundar sig på Riksavtalet utomlänsprislistan för Sydöstra sjukvårdsregionen. Hemsjukvård som sker på delegation som HSL-uppdrag debiteras enligt Borgholms kommuns hemtjänst timtaxa. Vårdgivaransvar kvarstår hos beställaren.
- Hemsjukvården bistår inte läkemedel, diverse omläggningsmaterial eller inkontinensskydd till personer som vistas tillfälligt i Borgholms kommun. Vid tillfällig vistelse ska personen tillhandahålla allt material som behövs för att Hemsjukvården ska kunna utföra den beställda insatsen. Skulle material saknas debiteras detta vid fakturering.
Hjälpmedel
- Borgholms kommun tillhandahåller inga hjälpmedel. Förskrivna hjälpmedel ska personen ta med sig till vistelseadressen.
- Icke kommunskrivna personer med önskemål om att hyra hjälpmedel hänvisas till KHS i Kalmar kommun (telefonväxel: 010-352 00 00)
- Inkontinenshjälpmedel förskrivs av hemregion/kommun. Den enskilde ansvarar för att ta med sig detta hjälpmedel eller få det skickat till vistelseadressen.
Taxor och avgifter
Avgifter 2025
* Ingår i maxtaxan.
Hemsjukvård, beviljad * | 511 kr/månad | Hembesök av sjuksköterska * | 130 kr/besök | |
Hemrehabilitering * | 511 kr/månad | Besök av rehab/hjälpmedel * | 350 kr/besök | |
Hämtning av hjälpmedel | 500 kr | Intyg för bostadsanpassning | 350 kr | |
Rollator dubbelförskrivning | 500 kr | Korg / bricka till rollator | 300 kr/st | |
Eldrivna rullstolar, enbart utomhusbruk | 100 kr/månad |
Session har löpt ut
Logga in igen. Inloggningssidan kommer öppna i en ny flik. Efter inloggning kan du stänga den och återvända till denna sida.