• Bild på Ölandskvarn med hästar ståendes nedanför

Tillfällig vistelse

Tillfällig vistelse i Borgholms kommun

Viktig information om tillfällig vistelse innan beställning.

Riksdagen har beslutat att den kommun där du är bosatt, ansvarar för beslut och kostnad för hemtjänst när du vistas i annan kommun, till exempel i sommarstugan.

Du som är äldre eller har en funktionsnedsättning och ska resa till Borgholms kommun och behöver hemtjänst och/eller trygghetslarm under din vistelse ska vända dig till en biståndshandläggare i din hemkommun om du behöver hemtjänst och/eller trygghetslarm under din vistelse.

Det krävs planering för att få hemtjänsten att fungera och för att installera larmet. Därför ber vi dig att kontakta biståndshandläggaren i din kommun i god tid före din resa. Beställningen måste vara Borgholms kommun tillhanda minst fyra veckor innan ankomstdatum.

Kontakt för mer information

Handläggare:
Åsa Green 0485-884 16
Josefine Lundqvist 0485-880 49

Information till handläggare i andra kommuner.

Denna information syftar till att underlätta handläggningen och verkställigheten gällande de personer som tillfälligt vistas i Borgholms kommun och som har behov av insatser från Socialtjänsten.

Med anledning av det stora antal ärenden vi hanterar så har vi svårt att följa varje bosättningskommuns olika rutiner och riktlinjer varför vi ber er respektera vår hantering av dessa ärenden och följer nedanstående rutiner.

Vi är också tacksamma för en vägbeskrivning i de fall brukaren inte tidigare haft insatser hos oss.

Hemtjänst och trygghetslarm

  • Använd alltid den beställningsblankett som tillhandahålls på Borgholm kommuns hemsida /Blanketter & E-tjänster.
  • Beställningen ska innehålla korrekt ifylld beställningsblankett, ange korrekt fakturaadress och referensnummer. Bifoga aktuell utredning och genomförandeplan samt vid behov egenvårdsintyg.
  • Tänk på att beställningen måste grundas på en aktuell behovsbedömning. Som bosättningskommun är det viktigt att ni utreder det förväntade behovet och därmed tar hänsyn till det boende som personen har här i Borgholms kommun. Vår erfarenhet är att hjälpbehovet ofta ser annorlunda ut i ett sommarboende vilket kan göra att hjälpbehovet i vissa fall blir större än i det ordinarie hemmet om det finns trappor, om dusch- och badutrymme är mindre än i den vanliga bostaden etc.
  • Vid beställning måste insatsens beräknade tid/minuter anges samt när på dagen/natten det ska utföras ex. morgon, lunch, kväll. Saknas minuter/insats kommer vi beräkna enligt vistelsekommunens schablontid.
  • Beställningen ska vara Borgholms kommun tillhanda senast fyra veckor före ankomstdatum. Detta för att våra utförare ska få en möjlighet att planera verkställighet av insatser. Beställning som inte är komplett ifylld eller om bilagor saknas, meddelas handläggare och mindre komplettering ska då vara Borgholms kommun tillhanda senast två veckor före ankomstdatum.
  • Förlängning av vistelsetid görs som ovan. Beställning som ska vara oss tillhanda fyra veckor innan ny periods start.
  • Avbeställning av planerad vistelse/larm ska ske senast 14 dagar innan beställt ankomstdatum, annars faktureras angivet ersättningsbelopp 14 dagar från avbeställningens datum.
  • Ska den enskilde själv ansvara för en hälso- och sjukvårdsuppgift men behöver praktisk hjälp t.ex. med läkemedel ska egenvårdsintyg medfölja beställningen.
  • Borgholms kommun tillhandahåller inte matdistribution.
  • Borgholms kommun fakturerar bosättningskommunen efter vistelsens slut om inget annat överenskommes. Det är bosättningskommunens ersättningsbelopp som gäller, ersättningsbeloppet ska anges i beställningen.

Hjälpmedel

  • Borgholms kommun tillhandahåller inga hjälpmedel. Förskrivna hjälpmedel ska personen ta med sig till vistelseadressen.
  • Icke kommunskrivna personer med önskemål om att hyra hjälpmedel hänvisas till KHS i Kalmar kommun (telefonväxel: 010-352 00 00)
  • Inkontinenshjälpmedel förskrivs av hemregion/kommun. Den enskilde ansvarar för att ta med sig detta hjälpmedel eller få det skickat till vistelseadressen.

Hemsjukvård

  • Kontakta ansvarig för hemsjukvården enligt information e-tjänst Hälso- och sjukvård minst fyra veckor innan ankomstdatum till Borgholms kommun. Ansökan tas emot och behandlas av hemsjukvården. När Borgholms kommun godkänt ansökan, upprättas ett avtal mellan Borgholms kommun och den ansvarige vårdgivaren i bosättningskommunen.
  • Avbeställning av planerad hemsjukvård ska ske senast sju dagar innan beställd tid, annars faktureras angivet ersättningsbelopp sju dagar från avbeställningens datum.
  • Använd ansökningsblankett som tillhandahålls på Borgholm kommuns hemsida / Blanketter & E-tjänst.
  • Medicinskt underlag t. ex. journalanteckningar, läkemedelslista, planerade insatser ska bifogas ansökan.
  • Hemregionen/kommunen har ansvaret för kostnaderna för hälso- och sjukvård.
  • Borgholms kommuns debitering för hemsjukvård grundar sig på Riksavtalet utomlänsprislistan för Sydöstra sjukvårdsregionen. Hemsjukvård som sker på delegation som HSL-uppdrag debiteras enligt Borgholms kommuns hemtjänst timtaxa. Vårdgivaransvar kvarstår hos beställaren.
  • Hemsjukvården bistår inte läkemedel, diverse omläggningsmaterial eller inkontinensskydd till personer som vistas tillfälligt i Borgholms kommun. Vid tillfällig vistelse ska personen tillhandahålla allt material som behövs för att Hemsjukvården ska kunna utföra den beställda insatsen. Skulle material saknas debiteras detta vid fakturering.